יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

5 טיפים לנוסעים ליפן...(וגם לאלה שלא)

תקופת החגים זו תקופה בה כל עם ישראל נוסע לאן שהוא.
מאחר וזוהי גם תקופת הסתיו, עונה יפהפיה ומומלצת לנסוע ליפן, החלטתי לאסוף עבורכם 5 טיפים ממש חשובים שכדאי לדעת לפני שנוסעים ליפן. ספרו לי איזה טיפ אהבתם ביותר:
1.      שפה – קשה לתקשר ביפן. מעטים הם אלה שדוברים אנגלית, במיוחד ככל שמתרחקים מטוקיו. אתם יכולים להצטייד מראש במפות ומידע בעברית או באנגלית לפני שאתם נוסעים או להיכנס בכל תחנת רכבת ל tourist information ולקבל מהם שפע של מידע בשפה האנגלית. וזה מוביל לעתים לסיטואציות מוזרות; היפנים אמנם מנומסים להפליא ומסבירי פנים, אבל אל תיבהלו אם לא יכניסו אתכם למסעדה או שיתעלמו מכם כשתנסו לקבל עזרה בהגעה ובהכוונה למקום כלשהו. יפני יכול לעשות משהו רק אם הוא יודע לעשות אותו על הצד הטוב ביותר. אם הוא לא יכול להסביר לכם באנגלית רהוטה, הוא מעדיף לא להסביר כלל... אם תרצו להיכנס למסעדה שבה אף אחד מהעובדים אינו מדבר אנגלית, יעדיפו לא להכניס אתכם כלל...זה מונע מהם, היפנים, לעמוד במצב מביך. וזה הרבה יותר גרוע מאשר לסרב לכם או להתעלם מכם. אז אל תיקחו את זה אישית אם אתם נתקלים בתופעה...
2.      ביגוד והנעלה - ביפן מורידים נעליים במקדשים, באתרים חשובים, בכניסה לבית, לפונדק מסורתי, ולעתים אפילו למסעדה. יש סיכוי שתאלצו להשיל ולנעול את נעליכם לפחות מספר פעמים ביום ולכן חשוב ש:
א.      תצטיידו בנעליים שאפשר להסירן ולנעול אותן בקלות (למשל, נעלי ספורט ללא שרוכים או מגף עם ריצ'רץ בצד וכו').
ב.      אני ממליצה לכם להגיע ליפן עם גרביים שלמים, ללא חורים ואפילו יפים. זה יהיה אחד מפריטי הלבוש שלכם שיקבל הכי הרבה תשומת לב בטיול. ביפן יש מגוון עצום של גרביים מכל הסוגים ומכל המינים, ודי זולים. כשאני נוסעת ליפן אני תמיד מביאה לבעלי סטוק של גרביים צבעוניים ומיוחדים, שעולים כלום והם איכותיים ברמה יפנית.
כך שבמקום להצטייד בארץ, לשלם יותר וגם לסחוב, אתם יכולים לקנות לעצמכם סטוק מיד עם הנחיתה ואפילו עוד כמה זוגות לחברים (זו מתנה נהדרת שלא שוקלת הרבה, זולה, שימושית ויפה)...
ג.       לא צריך לקחת נעלי אצבע. בכל מקום שתורידו את נעליכם, תקבלו נעליים חלופיות...
         מבחינת ביגוד, ממליצה בחום על שיטת הבצל...(אם אתם לא יודעים מה זה, כתבו לי ואספר לכם)
3.       אונסן  – אחת ההנאות הגדולות שיש ליפן להציע היא אינספור מעיינות חמים לאורכה ולרוחבה של המדינה. דמיינו לעצמכם חורף, הרים מושלגים מסביבכם ואתם טובלים (עירומים, בנים ובנות לחוד) בבריכה עצומה וטבעית של מים חמים ונעימים עד מאוד.
יפן יושבת על מפגש של שני לוחות טקטוניים ולכן משופעת ברעידות אדמה. בפן היותר חיובי נוצרים בה אלפי מעיינות חמים שכאלה עם מים טבעיים משופעים במינרלים ובאיכויות ריפוי. היפנים מתים על טבילה באונסן, ועושים זאת בכל הזדמנות אפשרית (שלא לדבר על טבילה יום-יומית באמבטיה הביתית).
לכן, אם אתם רוצים להרגיש את יפן האמיתית לכו אל מאחורי המחיצות; אל המקום בו הבגדים מושלים וכולם עומדים שווים. בחברה הירארכית כמו יפן, זה לא מובן מאליו. הטבילה באונסן היא חלק כמעט בלתי נפרד במסיבות סוף שנה של חברות ביפן. מפגש שכזה מאפשר לכל עובדי החברה בדרגים השונים – "עליונים ותחתונים", לעמוד שווים לרגע. פה נופלות כל המחיצות. מקסים, לא?
עכשיו מגיעה הבעיה שלנו, הישראלים.
הרבה פעמים שואלים אותי – "עירומים? לגמרי? עם אנשים שאנחנו לא מכירים? ועוד יותר גרוע – עם אנשים שאנחנו מכירים?"
התשובה היא: כן!!! לכו ואל תפספסו את החוויה המדהימה הזו. תתאפסו על עצמכם, תעשו שלום עם הגוף שלכם לפני שאתם נוסעים ליפן, "תסדרו את השיער", תלבשו תחתונים יפים (כדי שיראו אותם כשתתפשטו ותתלבשו), וגם אתם יכולים להשתמש במגבת קטנה (בד"כ מקבלים או שוכרים בכניסה לאונסן) לכסות את המבושים, אם ממש קשה לכם... זו חוויה מדהימה ומיוחדת שפועלת על כל החושים, ונותנת מרגוע לגוף ולנפש (ואתם לא צריכים לעשות כלום, רק להעז). חצי שעה-שעה של טבילה באונסן שכזה ואתם יוצאים כאילו נולדתם מחדש...
4.      סעו ברכבות – אם אתם מטיילים עצמאית ביפן הדרך הטובה ביותר שלכם להתנייע היא ברכבות. זו גם הדרך הטובה ביותר לראות את חיי היום יום היפנים. לדעתי, נסיעה ברכבת בכל מדינה משקפת הרבה מאוד פנים, שכתייר לא תמיד יש לנו הזדמנות לראות (תדמיינו למשל את הודו בלי נסיעה ברכבת. למרות הקושי וחוסר הנוחות, זה כמעט כאילו לא היית בהודו אם לא חווית את חווית הרכבת).                                                                                      
    מה אוכלים היפנים ברכבת, למשל? הם קונים בנטו – קופסת אוכל יפנית  - ובירה או תה ירוק ועושים פיקניק ברכבת. כדאי לכם גם.
אפילו רק להיות בתחנת הרכבת זה מעניין. שינג'וקו, למשל, זו אחת מתחנות הרכבת היותר עמוסות בטוקיו. בכל יום עוברים בה כ- 2 מיליון (!!) איש. אם תגיעו לשם בשעות העומס, מובטחת לכם חוויה תרבותית מדהימה.  
אז הצעתי לכם היא לרכוש כרטיס רכבות חופשי לשבוע, שבועיים או חודש (תלוי לכמה זמן אתם נוסעים).  כרטיס שכזה ניתן לרכוש רק מחוץ ליפן, ואפשר לעשות זאת בקלות דרך האינטרנט, והכרטיס יגיע עד אליכם הביתה. הכרטיס הזה כולל גם נסיעות באופן חופשי בשינקנסן (רכבת הקליע)  היפנית המפורסמת, שמהירותה מגיעה קרוב ל-300 קמ"ש.                                   
ממש (אבל ממש) לא דומה לנסיעה ברכבת בהודו...
5.      "ביפן התנהג כיפני" – ככלל יפנים הם צייתנים ומכבדי חוק. אנחנו כישראלים אוהבים שהחוק מכבד אותנו. לפעמים נראה לי שאנחנו חושבים שחוקים בכלל לא הומצאו בשבילנו, או שהם הומצאו במיוחד בשבילנו כדי שנוכל לעבור עליהם. עם מרדן...
אצל היפנים יש קודים התנהגותיים ברורים, ואחד החשובים שבהם הוא לכבד את הזולת. יותר מזה, ביפן האחר חשוב יותר ממך. ולכן, ביפן תמיד יעמדו בתור כמו שצריך, לא ידברו בטלפון באוטובוס או ברכבת, לא יזרקו חלילה זבל משום צורה ברחוב ואלה רק דוגמאות קטנות. ההתחשבות באחר נוכחת בכל רובד של החיים ביפן.
לפעמים זה יותר מדי. עד כדי ביטול עצמי.
אבל למזלכם, אתם אינכם יפנים. וכזרים (גייג'ין ביפנית) אינכם מצופים לעמוד במשמעת היפנית החמורה, ואם פספסתם יסלחו לכם בקלות...
ובכל זאת, איפה שאתם יכולים שימו לב למרחב של האחר וכבדו אותו. אם מבקשים לא לצלם במוזיאון מסוים או בחנות כל בו, אל תצלמו בהסתר. כבדו את החוקים, את האנשים ואת המדינה הזו שמארחת אתכם באהבה, ומנהגיה שונים משלנו.

בכל מקרה, לא משנה לאן תיסעו ביפן – אם זה לערים הגדולות או לכפרים הקטנים, בטוחני שתמצאו מדינה מקסימה, אסתטית להפליא ונקייה,  אנשים חביבים להפליא, מסבירי פנים ומנומסים.
כשתסעו, אשמח לשמוע איך היה ואם הטיפים שלי עזרו לכם.                                                   
 ובכלל, ספרו לי איזה טיפ אהבתם במיוחד או לפחות עשו לי 'לייק' 
בעמוד הפייסבוק של 'יפניצ'י 
אם לא קשה לכם.
           


ありがとうございます arigato gozaimasu –  תודה רבה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה